"Країна дослідів"
В.О. Сухомлинський говорив: «Вмійте відкрити перед дитиною в довкіллі щось яскраве, щоб життя заграло перед дітьми усіма барвами веселки. Залишайте завжди щось недоказаним, щоб дитині захотілось знову і знову повертатися до того, про що вона дізналася». Прочитавши цей вислів, мені захотілося побувати разом з дітьми творчим дослідником. Не дивлячись на те, що мій життєвий досвід набагато більший ніж у моїх вихованців, мені також цікаво пізнавати оточуючий світ з його секретами, чимось невідомим та незвіданим. Адже дитина народжується, з’являється у світ, як чистий аркуш паперу. І багато залежить від нас, вихователів, що на цьому аркуші буде написано. Країна дослідів буде цікава дітям сьогодення. Досліди не потребують дорогих чи рідкісних компонентів, спеціального обладнання й особливих навичок. Вони можуть справді «розвантажити» будні малюків.
Дітям дошкільного віку притаманне прагнення до дослідницької діяльності, самостійного пошуку інформації. Тож дитяче експериментування дає змогу значно збагатити освітній процес і зробити його сучасним та ефективним.
Діти будь-якого віку люблять наукові експерименти. Їх спрага до різноманітних дослідів просто безмежна.
Для безпечного проведення дослідів достатньо підготувати необхідні матеріали, провести сам дослід і пояснити дітям явище, за яким вони спостерігали.
Важливо не забути обговорити з дітьми правила техніки безпеки:
Перед початком досліду необхідно прибрати з робочого місця зайві речі.
Досліди проводять у спеціальному захисному одязі (халат, перчатки, захисні окуляри).
Матеріали й речовини заборонено пробувати на смак, торкатися ними відкритих ділянок шкіри. Якщо ж відбувся контакт, необхідно негайно промити шкіру великою кількістю проточної води.
Після закінчення роботи важливо добре вимити руки з милом.
Наприкінці потрібно очистити робоче місце.
Дослід 1 Квітуче дерево. Це тому… що вода через капілярність потрапляє в найменші порожнини між волокнами паперу й заповнює їх. Папір набухає, згини на ньому розрівнюються, і квітка розпускається.
Дослід 2 Веселі хробачки. Це тому… що вода через капілярність потрапляє в найменші порожнини між волокнами паперу й заповнює їх. Папір набухає, згини на ньому розрівнюються, і хробачок рухається.
Дослід 4 Зникнення вогника. Це тому…що внутрішнє повітря склянки оxолодилося після згасання свічки, тому тиск зменшився та вода почала збиратися під склянкою.
Дослід 5 Мильна піна. Це тому…що молекули води та інших рідин зчіплюються одна з одною, утворюючи тонку плівку на поверхні, яка вловлює повітря та створює бульбашки. Миючі засоби містять поверхнево-активні речовини, які знижують поверхневий натяг рідини та сприяють утворенню піни.
Отже, Дослід має важливе значення для розвитку пізнавальних здібностей дітей:
● дає можливість побачити різноманітні процеси, властивості природних об'єктів, зрозуміти сутність природних явищ;
● сприяє формуванню матеріалістичного усвідомлення фактів і явищ природи, виховання спостережливості, мислення, мовлення молодших школярів.